Kanske är man dum...

Sitter o kollar på ett program på SVT 2 om vuxna som slår barn. Om elever som blir slagna i skolan av lärare som tydligen inte klarar av att hålla ordning utan att ta till våld. Äldre människor som pratar om att man ska ha respekt, men samtidigt tycker att det är helt okej att bruka våld mot barn.
En stor manifestation mot ett åtal mot en äldre man som slagit ett barn och en påföljande insamling för att betala de 3500 kronorna som den åtalade dömdes till att betala. Hade det varit en vuxen människa som tagit emot slagen från denna äldre man så hade domen troligtvis blivit hårdare. Men det fanns ingen som ställde sig på barnets sida och han fick inte ens en företrädare i rätten. Massor av sådana exempel tas upp i programet och jag sitter här och blir mer och mer förbannad.
Det verkar som att det är helt okej att slå barn. Att det inte skulle vara jämlikt mellan människor. Snarare så att barn är mindre värda och ska tåla att bli slagna, om de sätter sig emot de vuxna eller provocerar äldre.
Självklart tycker jag att det ska sättas gränser och barn ska läras hur de ska bete sig ute i samhället, men jag tycker det är helt absurt att det ska ske genom aga.
De flesta fall som gick till domstol resulterade i låga straff för ringa misshandel. I alla fall som togs upp, utom ett. Där blev det en dom som baserades på den hårdare åtalspunkten: misshandel, och straffet blev... ungdomsvård. Den gången var det en elev som slog en lärare, och det var inte tal om att det var ringa misshandel.

Kanske är jag dum, naiv och inte tillräckligt erfaren för att förstå att barn måste tillrättavisas genom aga. Men då hoppas jag att jag för alltid är dum, naiv och oerfaren...

Kommentarer
Postat av: Maria

Nä du är inte dum och naiv... Tycker du verkar gammal o klok trots din ringa ålder :-) Keep it up! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0