Lycka...

Sitter och tittar på Skavlan på SVT1..... de snackar om lycka... vad är det egentligen?
Alla springer runt och letar efter lycka... "om jag bara hade det eller på det sättet". Frågan är om man inte har det som lyckligast när man är där man är just när man är där? Jag mår jättebra just nu, men är jag lycklig? måste jag vara lycklig?
Lycka är ett sorts betyg man sätter på sitt liv och på olika situationer. För egen del kan jag erkänna att jag, iaf de senaste åren, har jagat lycka. Jagat den så mycket att jag inte har märkt när jag är lycklig. Skulle jag mot alla odds känna mig lycklig, ens en liten stund, så undrade jag hur länge det skulle vara och börja de oroa mig för vad som skulle hända sen... och vips så var jag inte lycklig längre. Så frågan är ju om man måste vara lycklig? Jag vet inte om jag e lycklig nu men jag mår bra.
För ca 1 år sedan pratade jag med 2 goda och insiktsfulla människor. De påstod att de inte var lyckliga ," men det är okej". Jag tyckte de inte var kloka, klart man ska vara lycklig annars år man olycklig. Det tog alltså 1 år och massor av händelser och erfarenheter för att jag skulle förstå vad de menade.
Så jakten på lycka är för min del över. Det kommer att komma dagar då jag känner mig lycklig och dagar då jag inte känner mig lycklig, men jag är ändå inte olycklig. Jag mår bra.

I veckan pratade vi om konflikthantering i skolan. Då tog läraren upp hur svårt det är att vara den man är. En person som kommer in i en grupp och inte ser ut eller beter sig som övriga delar av gruppen, så blir denne person som alla andra eller kommer inte in i gruppen. Så som vårt samhälle ser ut så försöker vi stöpa om de som inte är som "vi andra". Jag själv är inget undantag, men jag hoppas att jag genom att vara medveten om hur jag själv beter mig kan förändra min egen medverkan av omstöpningen. Ge alla en chans, ge inte efter för grupptrycket. Det är svårt men det kan faktiskt betyda skillnad för någon annan människa.

Immeln är underbart!
Lycka? underbart iaf...

Jaga inte lycka, den kommer lättare då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0