återhämtning

Andra dagen i skolan över... lite tröttare idag... men skitkul att vara tillbaka ändå. Nu ska man bara hitta på nått att göra i helgen.
Lyssnade på p3 idag. De pratade om olika situationer som får människor att falla ner i depression. Det kom in många kommentarer från lyssnare och då förstår man hur så vitt skilda saker kan påverka människor på liknande sätt.
En lyssnare berättade om ett dödsfall som fick henne att gå genom isen, medan en annan lyssnare kände samma känsla när han förlorade en stor summa pengar.
Det man ofta glömmer när man sitter med sina problem framför ögonen och självmord som enda lösningen är att det faktiskt finns folk som har det värre. Det finns människor som lever under hemska förhållande utan mat och tak över huvudet. Men när man tittar närmare på många av dem så mår ganska bra, Hur kommer det sig? Vad vet de som vi har missat?

En gammal klyscha beskriver nog detta bäst: "Det är inte hur man har det, utan hur man tar det". Vi tar överlevnaden som självklarhet och glömmer därför att glädjas åt de människor och relationer vi har. Istället oroar vi oss för vad som kan gå fel eller vad vi saknar.
Varaktig lycka är i grunden en effekt av självförverkligande, Inte av vad vi har rent matriellt eller hur mycket pengar vi kan tjäna. Om jag var tvungen att välja mellan mycket pengar eller goda vänner, skulle mitt val vara goda vänner. Jag är definitivt mer lycklig om jag har ett jobb som utvecklar mig och som jag trivs med, än om dessa delar saknas. Detta gäller oberoende av vilken ekonomisk lön de olika jobben ger.

Jag tycker inte att man ska skämmas för att man mår dåligt av någon händelse, oavsett vad som hänt. Alla har vi olika  sätt att bemötta och hantera situationer som uppstår. Men som hjälp för att gå vidare i livet kan man titta på de människor som ständigt lever under sämre förhållande än vad man själv gör och se att det faktiskt finns sätt att klara av att gå vidare i livet. Så i svåra situationer, glöm inte att det finns sätt att överleva och leva ett gott liv även i fortsättningen.

Gläds åt det du har och de personer du har runt dig!
När du inser vad du har finns möjligheten att känna riktig lycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0